Literatuur
Wij nemen ons vak serieus. We zijn altijd op zoek naar innovaties die u helpen om nog krachtiger inzichten te krijgen. Om die reden publiceren we ook regelmatig over ons vak.
Jochum Stienstra heeft veel gepubliceerd over narratief onderzoek, meestal in het Engels. Een kleine selectie (te downloaden door link te klikken):
- Whitepaper verhalenmethode. Een overzichtsartikel met uitleg van een fascinerende methode.
- Stop asking questions. Een uitgebreid ESOMAR artikel over de grondslag van narrative research, geschreven met Dave Snowden
- Loser, Hero or Human Being? Een uitgebreid ESOMAR artikel over hoe wij archetypen uit verhalen halen, aan de hand van een concrete case. Dit artikel heeft de ESOMAR AWARD of best paper gewonnen in 2008
Daarnaast schreef hij enkele mogelijk interessante bijdragen op diverse fora. Wederom een kleine selectie:
- Tellen, begrijpen of verbinden? Een kort essey over de toekomst van marktonderzoek, verschenen in Tijdschrift voor Marketing
- Stop mensen niet zomaar in een hokje. Een genuanceerde analyse van segmentatie, gebaseerd op het ESOMAR artikel 'The myth of segmentation'
Een leuk artikel van Judith van Male en Gerben Bruins gaat over de specifieke uitdaging voor fondswerven bij goede doelen. Het is gepubliceerd in de CLOU. Beide werkten toen bij Ferro Explore!