Elke opdracht begint met een gesprek met de klant, om de onderzoeksvraag scherp te krijgen. Daarna kijken we welke deskundigheid en tools de beste potentie hebben om het nodige inzicht te bieden. – alles op maat. Dat vormt de basis voor een offerte, die een fixed price kent.
Ferro Explore kan snel tot de kern doordringen, door de ongekende ervaring van de onderzoekers: snel en adequaat, diepgravend, oplossingsgericht op basis van diepgewortelde kennis en ervaring. Een onderzoek dat snel kan worden opgezet en niet al te omvangrijk is, duurt meestal zo’n vier weken. In voorkomende gevallen kan het zelfs in twee weken. Grotere onderzoeken vergen iets meer tijd, van zes tot acht weken.
Goed onderzoek krijg je als bureau en opdrachtgever goed samenwerken.
We bieden alle gangbare en bekende methoden. We hebben dit ingezet voor haast alle denkbare onderwerpen, FMCG, automotive (veel voor elektrisch rijden), financieel, dienstverlening, landelijke overheden, goede doelen, pharma, provinciale overheden, gemeentes, te veel om op te noemen. De belangrijkste:
Hieronder enkele voorbeelden van de standaard methoden. Daarna beschrijven we ook enkele ‘specialiteiten’, zoals co-creatie en narratief onderzoek.
Het is voor goede resultaten belangrijk en nuttig om onderzoek ‘leuk’ te houden. Dan krijg je rijkere feedback van je doelgroep. Voor een speels element in groepen, werken we onder andere met Qandr. Het voordeel hiervan is ook dat het helpt om een groepsoordeel te voorkomen. Het beeldende karakter helpt mensen dichter bij hun gevoel te blijven. De opdrachtgever kan de antwoorden direct op het scherm volgen.
De doelgroep krijgt vragen op zijn of haar mobiele telefoon, bijvoorbeeld:
Het is belangrijk om mensen in contact te brengen met wat hen echt beweegt. 23PlusOne waardenkaartjes zijn daar een briljante manier voor. Het is:
Dit helpt om mensen makkelijk op het spoor van hun diepere gevoelens en emoties te brengen.
Een klantreis helpt om je doelgroep te begrijpen. Wij gebruiken een op narratieve technieken gebaseerde gesprekstechniek ‘tijdlijn’. De deelnemer vertelt op zo open en concrete manier ‘het verhaal’ van de reis. De moderator helpt daarbij, enige rol is het verhaal zo concreet en scherp mogelijk te krijgen:
Deze verkennende methode geeft de klant diep inzicht in de belevingswereld en de onderliggende overtuigingen en emoties, gekoppeld aan concrete gebeurtenissen. Door de narratieve aanpak krijgt de doelgroep alle ruimte om zijn eigen verhaal zelf te ‘verkennen’.
Presenteren van een rapport is nuttig, maar soms is het goed om een stap verder te gaan. Wij nemen de opdrachtgever dan mee in een inzichtsessie, een deep dive in de uitspraken van de doelgroep. Uit feedback van onze klanten blijkt dat ze daar echt nog meer leren dan alleen van het meekijken. Het format garandeert een open blik.
Soms moet je als organisatie reflecteren op je verhouding met stakeholders. De methode voor stakeholderonderzoek is altijd: individuele gesprekken, hetzij online, op de werkplek of een combinatie van beide. Wij hebben er zeer veel ervaring en een strak proces:
Soms moet je verder gaan dan inzichten opdiepen, en moet je samen met je doelgroep aan de slag. Vaak gebeurt dat online. Wij hebben een mooie ‘fysieke’ werkwijze hiervoor. De werkwijze geeft de opdrachtgever praktische handvatten uit. Het is pragmatisch en snel, maar leidt ook tot een beter gevoel voor wat de doelgroep bezighoudt.
Sinds 2006 zijn we gespecialiseerd in narratieve projecten, de meest open manier van exploratie van de doelgroep. We hebben in vele tientallen projecten onze klanten daarmee echt verder gebracht. Als voorbeeld een ouder ESOMAR artikel (Loser Hero or human being) dat is bekroond als ‘Beste ESOMAR artikel’ in de categorie methoden.
Dit geeft onze opdrachtgever een diep inzicht en gevoel voor wat de doelgroep echt beweegt, de beschikbare database met verhalen en de geïllustreerde inzichten helpen ook om het in de organisatie te brengen.
In deze aanpak verzamelen we op grote schaal online verhalen. Geen vervelende vragenlijst, gewoon de uitnodiging om een verhaal te vertellen. De vertellers kunnen zelf hun verhaal een betekenislaag geven door enkele simpele vragen te beantwoorden over hun eigen verhaal. Uitermate geschikt voor verkennend onderzoek, maar ook een briljante manier om feedback op een concept te krijgen.
We vragen de deelnemers altijd hoe ze het vinden: 90 % vond het prettig tot fantastisch, voor het eerst konden ze gewoon hun verhaal kwijt.
Met de doelgroep en de opdrachtgever onderzoeken we in een inzichtworkshop de betekenis van de verhalen, op een associatieve, beeldende wijze. Een illustrator is ter plekke om de belangrijke, en vaak moeilijk onder woorden te brengen inzichten vorm te geven, op instructie van de deelnemers.
Feedback van klanten in alle workshops die we de afgelopen 18 jaar hebben gehouden: nu gaat de doelgroep écht voor me leven.
We hebben tienduizenden verhalen verzameld voor een veelheid aan klanten en vele tientallen narratieve inzichtworkshops gedaan voor een grote hoeveelheid klanten (ANWB, Philips, ING, Whiskas, Nutella, DrScholl, ministerie van VWS, Marine, De Politie, ING, Nierstichting, Ministerie van VWS, de BOB-campagne, ontwikkelingsmaatschappij BPD, PsyQ, KPN, Praxis, Etos, Concertgebouworkest en nog veel meer)
Vragen of opmerkingen? Stuur ons een mailtje op info@ferro-explore.nl