Met Fairphone meer duurzaamheid
samen met gebruikers

Positioneringsstatements | Focusgroepen | Samenwerking

Met Fairphone meer duurzaamheid
samen met gebruikers

Positioneringsstatements | Focusgroepen | Samenwerking

Fairphone kon de volgende stap zetten, mede dankzij dit onderzoek

Duurzaamheid: van nerds naar sales

Impact

Fairphone is bekend van de gelijknamige smartphone, maar bekendheid is niet wat telt. Fairphone wil impact maken op de wereld. Ze tonen dat je een duurzame smartphone kunt maken, iets wat grote smartphonemerken nalaten. Met elke verkochte Fairphone komt het doel – verandering van productiewijzen – dichterbij, maar soms is het tijd om een tandje bij te zetten.

Nieuwe doelgroep

De eerste groep gebruikers had veel donkergroene kenmerken: sterk georiënteerd op het maken van duurzame keuzes en daarbij ook bereid om concessies te doen. Een nieuw verbeterd model Fairphone kwam eraan. Hoe kun je deze ook verkopen aan mensen die ‘lichtgroen’ zijn en die niet alleen aan duurzaamheid denken?

Samenwerking

Mary Hoogerbrugge van De Positioneerders hielp Fairphone met de positionering. De Positioneerders werken dan vaak en graag samen met Ferro Explore. Niet zo gek, want Ferro Explore begrijpt positionering en de rol van emotie. Mary ontwikkelde vier statements, die alle vier een wat extremere aanpak van het merk lieten zien. Ferro toetste vervolgens de statements in twee groepsgesprekken, met Fairphone-gebruikers én mensen die openstaan voor Fairphone, maar ‘m (nog) niet hebben.

Van gesprek naar ideaal scenario

Ideaal scenario

Door de aanpak van Ferro, die vooral associaties en verwachtingen blootlegden, en door te vragen naar kennis over het merk, werd de bodem gelegd voor afweging van de statements. Dat ging in stappen. Eerst werd het eerste statement voorgelegd, waarop iedereen individueel kon reageren, en daarna praatte de groep erover door. Nadat de vier statements hun ronde hadden gemaakt, kon de groep een ‘ideaal scenario’ formuleren.

Woorden en beelden oproepen

Getraind in toekomstscenario’s

Omdat de moderator van Ferro Explore getraind is in het toetsen van toekomstscenario’s haal je meer uit de reacties van de groep. En omdat de statements soms het randje opzochten, ontstond een goed beeld van wat de groep ziet als grenzen; wat hoort wel en niet bij het merk, wat verwacht je wel en niet? In dat proces inventariseer je ook de woorden en beelden die bij verandering horen, en die bruikbaar zijn voor een nieuwe positionering van het product en het merk. Zo ondersteun je meteen de missie van Fairphone.

Samenwerken of meer weten over wat we doen?

Neem contact op

Vragen of opmerkingen? Stuur ons een mailtje op info@ferro-explore.nl