Beerkens en Van der Ouderaa zijn ervan overtuigd dat de verhalen nog steeds relevant zijn voor deze tijd mits niet aangereikt door een kerkelijke instantie of met een intentie om mensen te bekeren tot enig geloof. Daarom hebben zij de stichting Het Grote Verhaal opgericht, een nieuwe, onafhankelijke, waardenvrije afzender.
De beoogde doelgroep was ouders en grootouders van jonge kinderen, voor wie de kerk niet meer relevant of gewenst is. Ze zijn wellicht grotendeels de Bijbelverhalen ‘kwijtgeraakt’, maar staan ook niet per se afwijzend tegenover verhalen uit de Bijbel. Staat de groep open om Bijbelverhalen in een nieuwe context aangereikt te krijgen voor hun kinderen? En zo ja, hoe moet je dat dan doen? En wat moet je vooral niet doen.
Stichting Het Grote Verhaal vond het noodzakelijk om te starten met kwalitatief, verkennend onderzoek. Het gaat immers niet om zenden, maar om luisteren en het onderwerp ligt gevoelig.
Ferro Explore sprak met ouders en grootouders van jonge (klein)kinderen. In diepte-interviews van anderhalf uur stonden waarden centraal. Door de 23PlusOne waardenkaartjes te gebruiken was het makkelijk om echt een diepgaand gesprek aan te gaan met de doelgroep. Zo konden we op natuurlijke wijze verkennen hoe men staat ten opzichte van levensbeschouwing, religie, zingeving / spiritualiteit. En vervolgens wat zij als idealen hebben in de opvoeding, wat het verlangen voor hun kind is en wat ze willen overdragen.
In de gesprekken kregen we inzicht in hun associaties met en eventuele weerstanden tegen de Bijbel. Zo konden we zien of Bijbelverhalen een rol kunnen spelen bij de opvoeding van hun kinderen kunnen spelen. En zo ja: hoe moet je dat doen om relevant en acceptabel te zijn? En welke hindernissen men heeft om zelf Bijbelverhalen door te geven. Zo kregen we inzicht in de potentie van Bijbelverhalen voor ouders van nu.
Het verkennende onderzoek gaf belangrijke inzichten. De ouders willen hun kinderen zien opgroeien tot evenwichtige mensen die tevens oog hebben voor de noden van anderen. De ouders zijn op zoek naar middelen die hen kunnen helpen om te praten met hun kinderen over thema’s die helpen bij hun opvoeding.
Verhalen kunnen een belangrijke rol spelen bij het praten over thema’s, ook Bijbelverhalen. Deze moeten dan wel eigentijds en op niveau van de kinderen gebracht worden. En Bijbelverhalen moeten op een open en waardenvrije manier worden aangeboden. Niet als een boek dat ‘de waarheid vertelt’ maar dat inspireert en dat zich leent om -op een manier die bij kinderen past- de dialoog aan te gaan over eeuwige thema’s als liefde, delen, trouw, er zijn voor de ander, vergeven, jaloezie en zo meer.
Uit het onderzoek was duidelijk geworden dat het uiterst nauw luistert ‘hoe’ de aandacht voor Bijbelverhalen gevraagd wordt en met welke voorzichtigheid. Ouders gaven aan dat de belangrijke feesten een goed moment zijn. Voor haar eerste project koos de stichting Het Grote Verhaal ervoor om het bekende, jaarlijkse kinderfeest van Sint Maarten als ‘vehikel’ te gebruiken om Bijbelverhalen voor jonge kinderen op een eigentijdse manier onder de aandacht te brengen.
De stichting gaf opdracht een serie van vier video-afleveringen te ontwikkelen die de titel “Het Geheim van Sint Maarten” kreeg. Niet voor uitzending op televisie, want de ouders gaven aan dat dit niet past in hun hectische gezinsleven: zij zijn vooral ‘online’. Het thema ‘delen’ stond centraal, waarmee een nieuwe dimensie aan het Sint Maartenfeest werd toegevoegd. Tegelijk met de videoserie werden tien luister-Bijbelverhalen aangeboden, ook vanuit het thema delen. Vijf voor kinderen van 3-6 jaar en vijf voor kinderen van 6 jaar en ouder. Video en luisterverhalen zijn te vinden door in te loggen op ‘www.hetgroteverhaal.nl’
Om alles nauwkeurig fine te tunen, voordat een nationale lancering plaatsvond, heeft Ferro Explore het concept van het videoscript getest, in combinatie met een van de luister-Bijbelverhalen (“De Barmhartige Samaritaan”). Het materiaal bleek een grote kracht te hebben. Op basis van de inzichten uit dit ‘pilot onderzoek’ zijn de materialen verder uitgewerkt in een nauwe samenwerking tussen de stichting Het Grote Verhaal en producent Nachtzon Media.
Het belangrijkste inzicht uit het onderzoek was misschien wel dat ouders bij de opvoeding van hun kinderen behoefte hebben aan input over relevante thema’s die ook in de Bijbel spelen. Delen is zo’n thema. In de videoserie gaat het over delen, uitgewerkt in ruilen en doorgeven van kleding en speelgoed. Dit thema werd nog krachtiger door een vruchtbare samenwerking met kringloopwinkels. Eigentijdsheid en aansluiting bij de leefwereld van kinderen was ook een belangrijk aspect uit het onderzoek. Daarom werd gekozen voor een professionele cast, bekend bij en gewaardeerd door kinderen en ouders.
De lancering “Het Geheim van Sint Maarten” in oktober 2022 is een groot succes geworden: de videoserie is door ruim 800.000 mensen bekeken en de luister-Bijbelverhalen werden bijna 623.000 keer beluisterd. Ook leerkrachten van basisscholen bleken enthousiast en omarmden het materiaal: de helft van alle Nederlandse basisscholen heeft het materiaal met leerlingen gedeeld. Een uitgekiende social-mediastrategie gericht op ouders en leerkrachten maakte dit mogelijk.
Zo blijkt uit de grote impact de kracht van samenwerking tussen onderzoekers en opdrachtgevers die, voordat zij aan de slag gaan, de leefwereld, wensen en eisen van de beoogde doelgroep diepgaan willen verkennen. Het verschil is gemaakt door het kwalitatieve onderzoek van Ferro Explore in combinatie met de briljante vertaalslagen van stichting Het Grote Verhaal en producent Nachtzon Media.
Vanwege het grote succes van Sint Maarten besloot de stichting Het Grote Verhaal snel een opvolger te ontwikkelen volgens dezelfde principes, teneinde de verworven achterban wederom Bijbelverhalen te kunnen aanbieden en hen aan de stichting te binden. Dit werd “De Magie van Valentijn”. Het ultieme doel is een jaarkalender op te bouwen waar ouders en leerkrachten voortdurend uit kunnen putten.
Vragen of opmerkingen? Stuur ons een mailtje op info@ferro-explore.nl